dimarts, 10 de novembre del 2009

Yeliu Yelev: «El comunisme va ser molt pitjor que el feixisme»

Aquest doctor en Filosofia va ser el primer president plenament democràtic que va tenir Bulgària després de la caiguda del comunisme i el seu dictador, Todor Yivkov

- Quins van ser els seus primers passos com dissident? -Les meves primeres crítiques al règim les vaig fer en 1962, en una ponència durant una conferència teòrica sobre els errors de Stalin en la filosofia. Allí vaig plantejar que no s'havia de parlar de «els errors de Stalin» doncs ell no havia tingut cap coneixement de filosofia. Posteriorment vaig presentar la meva tesi doctoral en la qual criticava la definició de Lenin sobre la matèria. Això va servir perquè, en 1965, em recloguessin al poble on vaig néixer. Vaig Ser acusat de revisionista. Així van començar els meus anys de dissident.
 
-Quines actuacions públiques de rellevància va tenir amb anterioritat a la caiguda del comunisme? 
  -Entre 1984 i 1985 el règim de Yivkov va realitzar un autèntic genocidi cultural i espiritual al prohibir a la minoria turca en el país utilitzar els seus noms, celebrar les seves festes i tradicions religioses. Vaig Intentar organitzar una condemna categòrica però només unes quantes persones em van donar. Poc després creguem organitzacions no formals com l'Associació Independent per a la Defensa dels Drets Humans. Al novembre de 1988 constituïm el Club de Suport a la Transparència i la Perestroika a Bulgària. Al desembre de 1989, quan vam constituir l'opositora i centroderechista Unió de Forces Democràtiques, molts pertanyien al Club.  

-Per què Bulgària no va assolir apartar dels càrrecs de responsabilitat a persones pertanyents a l'antiga Seguretat de l'Estat?
-El que es va fer a Alemanya Oriental i en la República Txeca no es va poder fer en el nostre país perquè havia un obstacle que va posar el Consell d'Europa: no excloure de la vida política a persones que havien pertangut a la Seguretat de l'Estat. Ara celebrem el 20 aniversari de l'ensulsiada del comunisme a Europa i no hi ha ni una sola declaració en la qual el Consell d'Europa, la UE, l'OTAN hagin condemnat al comunisme, tal com va ser condemnat el feixisme. En moltes ocasions he dit que el comunisme va ser un règim totalitari molt pitjor que el feixisme.
 
-La seva aportació, com president, a la transició a la democràcia a Bulgària?
-Pocs dies després de jurar el càrrec vaig signar un decret que derogava el que aquí es coneixia com «el permís de residència», un sistema feudal copiat de la URSS que obligava a la gent a residir en el seu lloc de naixença. Allí vas néixer, allí viuràs, allí treballaràs, deia el règim comunista. Un mes després de la meva elecció vaig presentar un projecte de llei per a eradicar la presència del Partit Comunista de l'Exèrcit, Policia, tribunals, Fiscalia i cos diplomàtic.
 
-Para què no li va arribar el temps com president? 
  -No només a mi no em va arribar el temps, pinso que tampoc li va arribar a les institucions. No vam poder condemnar a Yivkov per alta traïció a l'estat. Yivkov havia convocat dos Plens secrets del Comitè Central del partit comunista. Un en 1963 i altre en 1973 en els quals es va estudiar com el PC podia convertir a Bulgària en la setzena república de la URSS. I tot en absolut secret. Actuaven com màfia política, a esquena de la sobirania del poble. Però el nostre sistema judicial era molt comunista, i ara encara no es pot desfer dels seus reflexos comunistes. Deixem passar una magnífica oportunitat.

Traduït amb softcatalà
Font

Aquest blog és

Aquest blog és

Contador web

Vist des de...

free counters